Tuesday 3 April 2012

TAJUK 2 (ARAH)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera para pelajar yang disayangi sekelian..

Tajuk berikut yang akan saya bincangkan ialah tentang ARAH. 

Sebagai asasnya kita perlu tahu arah mata angin iatu merujuk kepada bearing kompas. Terdapat 4 asas mata angin, jika pelajar yang belajar geografi tidak mengetahuinya adalah suatu yang amat janggal. Apakah dia?
Utara.
Selatan.
Timur
Barat.

Perantaraan arah ini terdapatnya:
Timur Laut.
Tenggara.
Barat Daya.
Barat Laut.

Jika kita amati arah antara mata angin di atas akan adanya:
Utara Timur Laut. (antara Utara -Timuur Laut)
Timur Timur Laut. (antara Timur- Timur Laut)
Timur Tenggara (antara Timur - Tenggara)
Selatan Tenggara (antara Selatan -Tenggara)

Ini menjadi asas dalam tajuk arah dalam Kemahiran Geografi. Mudah saja rasanya arah mata angin ini kerana semua pernah belajar dari tingkatan 1 lagi. Jika di teliti eterusnya untuk menuju ke tajuk arah dalam peta topografi kita perlu meneliti subtajuk Arah ini iaitu Jenis-jenis Utara.

Terdapat 3 jenis utara:
Utara Benar.
Utara Magnet.
Utara Grid.

Utara Benar merujuk kepada Utara Benar, utara ini adalah Utara Kutub.
Utara benar yang kita gunakan dalam geografi ini adalah mengarah ke kutub utara bumi, iaitu latitutt 90 darjah Utara, ini adalah utara Geografi. Semua garis bujur di atas glob dan peta atlas menuju ke kutub utara bumi.

Utara Magnet adalah arah utara menuju ke kutub magnet bumi. Ini adalah arah utara yang ditunjukkan dalam kompas  magnnetik. Sebenarnya antara utara magnet ini dengan utara benar tterpesong sewdikit, pada hari ini terpesong kirakira 1900 kilometer. Sesiapa yang menggunakan kompas magnetik dalam kapal terbang atau kapal akan menggunakan arah utara ini. Sebenarnnya arah uttara magnet ini tidak pernah tetap kerana perubahan medan magnet bumi.

Utara grid adalah semua arah yang digunakan selari dengan garisan  Timuuran dalam peta topografi.

Sebagai menguji diri masing-masing pastikan anda tahu perkara ini..
1. Selain utara grid yang tetap dalam peta ttopografi utara apakah yang ada tercatat dalam peta topografi?
2. Utara apakah yang ditunjukkan oleh garisan Timuran peta topografi?
3. Utara apakah yang ditunjukkan oleh jarum kompas magnetik?
4. Utara apakah yang ditunjukkan pada kutub utara bumi kita?

Di lapangan sebenar kita boleh mengukur dan membaca bearing menggunakan kompas magnetik. Dalam peperiksaan bearing yang kita gunakan atas peta topografi ialah menggunakan jangka sudut, iatu bearing udutann. Kemahiran ukur bearing ini perlukan latihan. Sila buat latihan sendiri selepas saya tunjukkan dalam kelas.

Ingat perkara penting dalam menggunakan jangka sudut ini ialah, pastikan kedudukan poin bagi jangka ssudut adalah lokasi (poin) yang betul. Jangan sampai terletak pada lokasi (poin) yang betntang langsung. Ingat kunci kata soalan biasanya perkataan dari mana dalam soalan peperiksaan. Jika masih was-was, sila jumpa saya untuk tutorial khas tentang ini.

Paling penting ialah lakukan latihan. Ini tidak boleh dihafal sahaja.
Selamat mendapat kemahiran daripada tajuk Arah ini. Rujuk buku teks masing-masing upaya kerja menggunakan bearing sudutan ini tepat.

Jumpa lagi.

No comments:

Post a Comment